Către Redacția Săptămânalului "Jurnal de Argeș C&G"


Referitor la articolul apărut în ediția din data de 10.09.2025 intitulat „Biblioteca Județeană sare din scandal în scandal! Interviu incendiar cu candidatul la postul de manager pe care l-au umilit cu nota 1,37" dorim să aducem câteva clarificări importante, în spiritul unei informări corecte și echilibrate a opiniei publice


Referitor la articolul apărut în ediția din data de 10.09.2025 intitulat „Biblioteca Județeană sare din scandal în scandal! Interviu incendiar cu candidatul la postul de manager pe care l-au umilit cu nota 1,37" dorim să aducem câteva clarificări importante, în spiritul unei informări corecte și echilibrate a opiniei publice. 

Suntem convinși că aceste clarifică vor sprijini efortul redacției de a prezenta o informație corectă și completă, contribuind astfel la o corectă înțelegere a subiectului și la informarea corectă a cititorilor dvs.  

Consiliul Județean Argeș, în calitate de Autoritate, a organizat în perioada 24 iulie - 1 septembrie 2025, concursul de proiecte de management pentru Biblioteca Județeană „Dinicu Golescu", în vederea încredințării managementului instituției, în concordanță cu prevederile O.U.G. nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură. 

Organizarea concursului de proiecte de management a respectat prevederile legale prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, și de Ordinul nr. 2.799/2015 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management, a Regulamentului-cadru de organizare şi desfăşurare a evaluării managementului, a modelului-cadru al caietului de obiective, a modelului-cadru al raportului de activitate, precum şi a modelului-cadru al contractului de management. Astfel, au fost publicate pe site-ul Consiliului Județean Argeș și afișate atât la sediul instituției cât și la sediul Bibliotecii

 - Anunțul de participare; 

 - Regulamentul de organizare și desfășurare a concursului de proiecte de management la Biblioteca „Dinicu Golescu"Argeș; 

- Caietul de obiective și anexele aferente: Organigrama, Regulamentul de Organizare și Funcţionare,  Statul de funcţii și Bugetul pe ultimii 3 ani  la Biblioteca Județeană „Dinicu Golescu" Argeș, Model cadru - prima pagină a proiectului de management - documente suport, obligatorii în elaborarea propunerii proiectelor de management de către candidați.  

În conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) și alin. (2) din OUG nr. 189/2008, Comisia de concurs a fost desemnată în proporție de o treime (2 persoane) reprezentanți ai Autorității și două treimi (4 persoane), specialiști cu experiență în domeniu, provenind de la: 

# Biblioteca Națională a României  

# Biblioteca Județeană Olt „Ion Minulescu"  

# Biblioteca Județeană Brăila 

# Biblioteca Metropolitană București 

Dorim să facem mențiunea că, urmare solicitării noastre, doi dintre specialiști au fost recomandati de Ministerul Culturii ca experți în comisii de concurs de proiecte de management, de un profesionalismul incontestabil și cu experiență în domeniu.  

Evaluarea proiectului s-a făcut în concordanță cu prevederile legale, candidatul având obligația să respecte structura caietului de obiective pus la dispoziție de Autoritate și să ofere soluții privind: 

a) analiza socioculturală a mediului în care îşi desfăşoară activitatea instituţia publică de cultură şi propuneri privind evoluţia acesteia în sistemul instituţional existent; 

b) analiza activităţii instituţiei publice de cultură şi propuneri privind îmbunătăţirea acesteia; 

c) analiza organizării instituţiei publice de cultură şi propuneri de reorganizare şi/sau restructurare, după caz; 

d) analiza situaţiei economico-financiare a instituţiei publice de cultură;  

e) strategia, programele şi planul de acţiune pentru îndeplinirea misiunii specifice a instituţiei publice de cultură, conform sarcinilor formulate de autoritate; 

f) o previziune a evoluţiei economico-financiare a instituţiei publice de cultură, cu o estimare a resurselor financiare ce ar trebui alocate de către autoritate, precum şi a veniturilor instituţiei ce pot fi atrase din alte surse. 

În cele 8 pagini ale proiectului propus de domnul Dan Pavel, acesta nu a respectat cerințele minime prevăzute în Regulament și în Caietul de obiective, fapt care a fost reflectat în evaluarea comisiei. Nota finală de 1, 37, reprezintă media aritmetică a punctajelor acordate de fiecare membru, conform criteriilor prevăzute la art. 12 alin (2) din OUG 189/ 2008. De reținut faptul că nu se acordă 1 punct din oficiu! 

Afirmația potrivit căreia instituția ar fi fost „DERANJATĂ" de solicitarea unui audit intern este nu doar nefondată, ci încă o dovadă a necunoașterii mecanismelor de control și verificare la care sunt supuse instituțiile publice. Astfel de verificări se realizează anual, atât prin audituri interne, cât și prin misiuni ale Curții de Conturi, fiind o practică firească și necesară. Prin urmare, este greu de crezut că transparența și respectarea legii ar putea deranja tocmai instituția care le promovează constant. 

Ne permitem să concluzionăm că domnul Dan Pavel a tratat cu superficialitate acest concurs, catalogând singur participarea ca fiind un „experiment", așa cum reiese din articolul dumneavoastră. Ne dorim, tocmai pentru a înlătura orice urmă de suspiciune, cu acordul domnului Pavel, să putem face public proiectul de management al candidatului, astfel încât comunitatea argeșeană să se convingă de capacitatea managerială a dânsului. 

Ba mai mult decât atât, vă propunem, stimată Redacție, să faceți și dumneavoastră un EXPERIMENT: să analizați și dumneavoastră, împreună cu specialiști aleși de către dumneavoastră (cu experiență în evaluarea proiectelor de management similare), proiectul de management al candidatului, pentru a constata în mod direct modul în care acesta a respectat cerințele concursului. Considerăm că această abordare va contribui la o înțelegere completă și corectă a situației, demonstrând dacă mai era nevoie, obiectivitatea procesului și a notării.  

Regretăm că o persoană care se prezintă în CV ca "profesionist în comunicare și imagine" a ales să creeze tocmai o percepție contrară, afectând imaginea Bibliotecii Județene Argeș și punând chiar și Consiliul Județean Argeș într-o situație jenantă, aceea de a prezenta unor distinși oameni de cultură, profesioniști în domeniu, un proiect de management de o calitate atât de slabă. Valoarea și meritocrația trebuie dovedite prin fapte, nu clamate public ajungând uneori până la grotesc… 

Procedura de organizare a concursului de proiecte de management pentru Biblioteca Județeană "Dinicu Golescu" va fi reluată până la finalul anului 2025. 

Ca încheiere, avem speranța că într-o societate dominată din ce în ce mai mult de dezinformare și manipulare, încă se mai poate face presă serioasă, bazată pe adevăr, argumente și pe respectarea deontologiei profesionale.  

Vă mulțumim pentru oportunitatea de a aduce aceste clarificări!