Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş

Municipiul Piteşti, Calea Drăgăşani, Nr. 8, judeţul Argeş

Telefon: 0248.271.131 sau 0248.272.786;  Fax: 0248.271.220

E-mail: dgpdcarges@yahoo.com

secretariat@protectiacopilului.cjarges.ro

Telefonul Copilului: 0248/119;

Echipa managerială:

Director general  - Tatiana EFTIME

Director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul Economic şi Administrativ - Adela GOGOAŞE

Director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul Protecţiei Copilului şi Asistenţei Sociale - Iuliana MATEI

Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş  este instituţia publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Consiliului Județean Argeș cu scopul de a asigura aplicarea politicilor sociale în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi altor persoane, grupuri sau comunităţi aflate în nevoie socială, cu rol în administrarea şi acordarea beneficiilor de asistenţă socială şi a serviciilor sociale.

În conformitate cu prevederile HG nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice de asistenţă socială şi a structurii orientative de personal,  D.G.A.S.P.C. Argeş îndeplineşte atribuţii:

a) în domeniul protecţiei și promovării drepturilor copilului;

b) în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice;

c) în domeniul persoanelor adulte cu dizabilităţi

d) în domeniul protecţiei persoanelor vârstnice şi a altor persoane adulte aflate în situaţii de dificultate;

e) alte atribuţii.

Scurt istoric:

În anul 1997 a fost înfiinţată Direcţia Judeţeană pentru Protecţia Drepturilor Copilului Argeş, instituţie publică de interes judeţean, cu personalitate juridică, transformată, în anul 1999, în Direcţia Generală Judeţeană pentru Protecţia Drepturilor Copilului Argeş.

În anul 2003, Consiliul Judeţean Argeş a hotărât înfiinţarea Serviciului Public Judeţean de Asistenţă Socială Argeş, denumirea acestuia fiind schimbată, în anul 2004, în Direcţia Judeţeană de Asistenţă Socială Argeş.

Începând cu data de 01.01.2005, prin reorganizarea celor două direcţii, a fost înfiinţată Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş, instituţie publică, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Consiliului Judeţean Argeş, cu un număr de 1594 posturi (114 în aparatul propriu, 250 asistenţi maternali profesionişti şi 1230 în unităţile subordonate).

Actuala Direcţie Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş a cunoscut, în decursul celor peste 25 de ani parcurşi de la înfiinţare, o amplă dezvoltare şi diversificare a serviciilor oferite beneficiarilor.

Astfel, în raport de nevoile identificate, au fost înfiinţate şi dezvoltate servicii sociale specializate şi diversificate, pentru diverse categorii de beneficiari: copii şi familii în dificultate, copii cu dizabilităţi, copii care au săvârșit fapte penale și nu răspund penal, persoane adulte cu handicap, persoane vârstnice, victime ale violenţei domestice, victime ale infracțiunilor etc., urmărindu-se acoperirea întregii arii teritoriale a judeţului Argeş.

Pentru prevenirea separării copilului de părinţii săi, precum şi pentru realizarea protecţiei speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi, au fost înfiinţate: servicii de zi, servicii de tip familial şi servicii de tip rezidenţial.

În anul 1997, odată cu înfiinţarea Direcţiei Judeţene pentru Protecţia Drepturilor Copilului Argeş, au fost preluate de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş şi Ministerul Sănătăţii, 9 centre de plasament, în care erau instituţionalizaţi un număr de 986 copii – cazuri sociale – copii clinic sănătoşi, cât şi un număr de 85 de cazuri de plasament familial.

Conştientizând  importanţa  pe care o deţin serviciile comunitare de protecţie a copilului, ca alternative durabile şi eficiente la îngrijirea de tip rezidenţial, cu rol în prevenirea abandonului şi instituţionalizării copiilor, în procesul de dezinstituţionalizare D.J.P.D.C. Argeş a promovat dreptul copilului de a fi îngrijit  în  familia naturală şi extinsă.   

Scăderea treptată a numărului de copii institutionalizaţi s-a făcut în paralel cu diversificarea serviciilor destinate protecţiei copilului, precum şi informarea şi pregătirea  continuă a personalului.

La preluare, instituţiile de protecţie a  copilului  funcţionau şi asigurau protecţia unui număr de 30 - 40 copii/dormitor, fără  televizor în cameră, fără confortul şi strictul necesar fiecărui copil.

Într-o primă etapă au fost redimensionate aceste centre, astfel încât numărul copiilor institutionalizaţi să nu fie mai mare de 100 copii/centru, concomitent cu modularea dormitoarelor copiilor.

Au continuat activităţile prin care a fost  înlocuită măsura de protecţie de tip rezidenţial prin alternative familiale, precum şi integrarea copilului în familia naturală/familia extinsă.  Conceptul de îngrijire de "tip familial", în care au fost implicaţi asistenţi maternali profesionişti, a dus la crearea şi dezvoltarea reţelei de asistenţi maternali profesionişti.

În anul 2000 au fost preluate internatele celor 8 şcoli speciale din subordinea Inspectoratului Şcolar Judeţean Argeş şi a Inspectoratului Teritorial de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi au fost înfiinţate 9 centre de plasament, în care erau instituţionalizaţi 972 copii cu diferite probleme speciale şi grade de handicap.

La  data de 31.12.2000, în subordinea D.G.J.P.D.C. Argeş se aflau  16 centre de plasament care asigurau protecţie unui număr de 1608 copii şi un număr de 30 de asistenţi maternali profesionişti care asigurau îngrijirea unui număr  de 32 de copii.

De asemenea, au continuat activităţile de reamenajare şi modulare a centrelor de plasament de tip rezidenţial clasic în module de tip familial, asigurând condiţii optime copiilor, au fost închise mai multe centre de plasament de tip vechi, au fost înfiinţate noi servicii şi a fost extinsă reţeaua de asistenţi maternali profesionişti, concomitent cu scăderea numărului de copii instituţionalizaţi.

Majoritatea centrelor pentru copii au fost reabilitate, în locul celor mari (de tip mamut) fiind create complexe de servicii ori case de tip familial.

În prezent (31.10.2022), în judeţul Argeş au rămas de închis un număr de două centre rezidențiale pentru copii de tip clasic, însă şi acestea au fost modernizate şi dotate corespunzător şi s-a redus capacitatea lor (maximum 40 beneficiari). Cele două centre urmează să fie închise în anul 2023, pentru acestea fiind în implementare proiecte cu contracte de finanțare prin POR 2014-2020, având ca obiect înfiinţarea prin construire a câte două case de tip familial şi centru de zi.

În prezent, serviciile de tip rezidenţial  asigură copiilor condiţii de locuit de calitate, decente şi asemănătoare mediului familial, fiind modulate, amenajate şi mobilate adecvat nevoilor copiilor rezidenţi. Programele de intervenţie pentru sănătatea copiilor cu dizabilităţi includ activităţi individualizate de abilitare/reabilitare, ce au drept scop recuperarea sau compensarea dizabilităţii, în vederea reducerii limitărilor de activitate şi creşterii participării sociale.

De asemenea, s-a pus accentul pe serviciile acordate copiilor şi familiilor acestora, în scopul prevenirii instituţionalizării copiilor proveniţi din familii aflate în situaţii de risc, a prevenirii abandonului de copii, prin înfiinţarea unor centre de zi şi a unor centre de recuperare pentru copiii cu dizabilităţi, a unui centru maternal, a unor servicii de prevenire a abandonului de copii prin planning familial, a unui centru de evaluare şi primire în regim de urgenţă pentru copiii abuzaţi neglijaţi şi exploataţi, dar şi a unui centru de primire în regim de urgenţă a victimelor violenţei familiale.

În ceea ce priveşte asistenţa acordată persoanelor adulte cu dizabilităţi, o parte din centrele de tip rezidenţial de tip vechi au fost restructurate, altele au fost modernizate şi s-a redus numărul de beneficiari, au fost  create  locuinţe  protejate, s-au infiinţat centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu, dar şi o unitate de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice.

În prezent, în subordinea DGASPC Argeș, mai există două centre pentru persoane adulte cu dizabilităţi cu  capacitatea de peste 50 de locuri: Centrul de Îngrijire prin Terapie Ocupaţională Tigveni (233 locuri) şi Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Piteşti (150 locuri), ambele fiind propuse pentru restructurare.  

Pe lângă reabilitarea, modernizarea şi dotarea unităţilor de asistenţă socială şi de protecţie a copilului, s-a avut în vedere asigurarea furnizării unor servicii specializate de calitate, prin încadrarea cu personal de specialitate (asistenţi sociali, psihologi, educatori, logopezi, kinetoterapeuţi, ergoterapeuţi etc.) şi formarea continuă a acestora.

Situaţia actuală:

Resurse umane:

La data de 31.10.2022, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş avea un număr total de 1339 angajaţi, dintre care:

  • 384 în aparat propriu, dintre care: 138 funcţionari publici; 22 personal contractual; 216 asistenţi maternali profesionişti; 8 asistenți personali profesioniști;

  • 518 angajaţi în centrele/complexele de servicii pentru copii;

  • 437 angajaţi în centrele de îngrijire şi asistenţă/recuperare pentru adulţi.

Servicii sociale:

         La data de 31.10.2022, D.G.A.S.P.C. Argeş avea înfiinţate un număr de 65 de servicii sociale, și anume:

1. pentru copil şi familie:

  • 28 servicii sociale de tip rezidenţial, dintre care:
    • 17 centre de tip rezidenţial/ case sau apartamente de tip familial pentru copii aflaţi în dificultate;

    • 7 centre de tip rezidenţial/ case sau complexe de tip familial pentru copii cu dizabilităţi;

    • 1 centru de evaluare şi primire în regim de urgenţă pentru copilul abuzat, neglijat sau exploatat;

    • 1 centru de primire în regim de urgenţă a victimelor violenţei domestice;

    • 1 centru maternal;

  • reţeaua de asistenţi maternali profesionişti (la 31.10.2022, aflaţi în plată - 203 AMP cu 309 copii).
  • 14 servicii de zi, din care:
    • 4 centre de zi pentru prevenirea separării copilului de părinţii săi;

    • 4 centre de recuperare şi/sau de zi pentru copii cu dizabilităţi  (inclusiv o echipă mobilă pentru îngrijirea la domiciliu);

    • 2 servicii de consiliere şi sprijin pentru părinti şi copii;

    • 1 serviciu de pregătire şi sprijinire a integrării/reintegrării copilului în familie;

    • 1 serviciu pentru orientarea, supravegherea și sprijinirea reintegrării sociale a copilului care săvârșește fapte penale și nu răspunde penal;

    • 1 serviciu de prevenire a abandonului prin planning familial;

    • 1 serviciu de consiliere,de monitorizare și asistenţă a femeii gravide.

2. pentru persoane adulte cu dizabilități și vârstnici:

  • 17 servicii sociale de tip rezidenţial pentru adulţi și vârstinici;

  • 2 centre de zi;

  • 1 serviciu de recuperare neuromotorie de  tip ambulatoriu

  • 1 unitate de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice;

  • 1 locuință protejată pentru victimele violenței domestice;

  • rețeaua de asistenți personali profesioniști (în prezent, aflați în plată - 8).

În scopul diversificării serviciilor sociale oferite persoanelor aflate în dificultate, în anul 2016, D.G.A.S.P.C. Argeş a încheiat protocoale de colaborare cu 30 ONG-uri care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi a  persoanelor adulte cu dizabilităţi, 26 dintre acestea  fiind deja acreditate. 

La nivelul judeţului Argeş există 102 unităţi administrativ-teritoriale şi, potrivit raportărilor efectuate de primării, figurează ca înfiinţate de către autorităţile locale, la data de 30.09.2022:

  • 6 SPAS-uri;

  • 7 DAS;

  • 102 structuri comunitare consultative;

  • 7 centre de zi ;

  • 13 creşe;

  • 20 unităţi after school;   

  •  2 centru multifuncționale;

  •  2 centre de îngrijire copii;

ACTUALA STRUCTURĂ A SERVICIILOR SOCIALE ALE DIRECŢIEI GENERALE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ ŞI PROTECŢIA COPILULUI ARGEŞ

APARATUL PROPRIU:

Managementul superior este asigurat de către:

  • director general al D.G.A.S.P.C. Argeş;

  • director general adjunct care coordonează activitatea din domeniul protecţiei copilului şi asistenţă socială;

  • director general adjunct care coordonează activitatea din domeniul economic şi administrativ.

Servicii/birouri/compartimente funcţionale:

  • Serviciul de evaluare complexă a copilului cu dizabilităţi;

  • Serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap;

  • Serviciul evidenţă şi plată prestaţii sociale;

  • Serviciul secretariatul comisiei pentru protecţia copilului şi al comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;

  • Serviciul de intervenţie în situaţii de abuz, neglijare, trafic, migraţie, repatrieri şi telefonul copilului;

  • Serviciul management de caz pentru copil (inclusiv asistenţii maternali profesionişti);

  • Serviciul financiar contabil şi buget (cu Biroul financiar, contabilitate, salarizare şi Biroul buget, execuţie bugetară);

  • Serviciul administrativ, patrimoniu, tehnic, aprovizionare

  • Serviciul monitorizare, analiză statistică, indicatori asistenţă socială şi incluziune socială;

  • Serviciul strategii, programe şi proiecte în domeniul asistenţei sociale şi relaţia cu ONG-urile;

  • Serviciul resurse umane;

  • Biroul management de caz pentru adulţi şi monitorizare servicii sociale;

  • Biroul managementul calităţii serviciilor sociale şi control intern;

  • Biroul juridic contencios;

  • Biroul adopţie şi postadopţie;

  • Biroul achiziţii publice şi contractare servicii sociale;

  • Compartimentul audit public intern;

  • Compartimentul coordonare PFAMP;

  • Compartimentul planning familial;

  • Compartimentul de evaluare a copilului care săvârşeşte fapte penale şi nu răspunde penal;

  • Compartimentul prevenire marginalizare socială;

  • Compartimentul violenţă în familie;

  • Compartimentul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor;

  • Compartimentul comunicare, registratură şi relaţii cu publicul;

  • Compartimentul evaluare iniţială şi coordonare SPAS;

  • Compartimentul PSI şi SSM.

Unități subordonate:

       A. În domeniul protecției și promovării depturilor copilului:

  1. Complexul de Servicii Comunitare pentru Copilul în Dificultate "Sfinții Constantin și Elena " Pitești;

  2. Complexul de Servicii pentru Copii cu Handicap Trivale – Pitești;

  3. Centrul de Tip Familial Găvana – Pitești;

  4. Complexul de Tip Familial "Casa Noastră " - Pitești;

  5. Complexul de Tip Familial " Dumbrava Minunată „ Pitești;

  6. Casa de Tip Familial " Sf. Andrei "  - Valea Mare;

  7. Centrul de Evaluare și Primire în Regim de Urgență Pitești;

  8. Complexul de Servicii pentru Copii cu Dizabilități Costești;

  9. Complexul de Tip Familial Valea Mare – Ștefănești;

  10. Complexul de Servicii pentru Copilul în Dificultate Câmpulung;

  11. Complexul de Servicii Comunitare pentru Copilul cu Dizabilități Câmpulung;

  12. Casa de Tip Familial Câmpulung;

  13. Complexul de Servicii Comunitare Câmpulung;

  14. Centrul de zi Rucăr;

  15. Centrul de Zi " Bambi "  - Câmpulung;

  16. Centrul de Zi pentru Copii/Tineri cu Dizabilități " Șanse Egale " Domnești;

       B. În domeniul protecției persoanelor adulte:

  1. Centrul de Îngrijire și Asistență Pitești;

  2. Centrul de Îngrijire și Asistență Bascovele;

  3. Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Vulturești;

  4. Complexul de Locuințe Protejate Buzoești;

  5. Centrul de Integrare prin Terapie Ocupațională Tigveni;

  6. Complexul de Locuințe Protejate Tigveni;

  7. Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călinești;

  8. Complexul de Servicii pentru Persoane Adulte cu Dizabilități Pitești;

  9. Complexul de Servicii pentru Persoane Adulte cu Dizabilități Băbana;

  10. Unitatea de Îngrijire la Domiciliu a Persoanelor Vârstnice „ Alături de Tine „  Pitești;

  11. Locuința protejată pentru victimele violenței domestice Venus;

  12. Căminul pentru Persoane Vârstnice Mozăceni (aflat în coordonarea D.G.A.S.P.C. Argeș).