PLASAMENTUL FAMILIAL

 

Plasamentul familial se instituie conform Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată și cu respectarea prevederilor Ordinului MMFPSPV nr. 1733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament și este o măsură de protecție specială cu caracter temporar.

Persoana sau familia la care se dispune plasamentul poate fi:

a) persoana sau familia care face parte din familia extinsă, respectiv rudă până la gradul al IV-lea inclusiv cu copilul;

b) persoana sau familia care face parte din reţeaua socială a copilului, respectiv rude, altele decât cele până la gradul al IV-lea inclusiv, afini, cunoştinţe sau prieteni ai familiei ori ai familiei extinse a copilului faţă de care acesta a dezvoltat relaţii de ataşament sau alături de care s-a bucurat de viaţa de familie.

Poate primi copii în plasament persoana sau familia ai cărei membrii au vârsta de minimum 18 ani, au capacitate deplină de exerciţiu și domiciliul în România.

Nu poate primi copii în plasament persoana sau familia în care un membru se află în una dintre următoarele situaţii:

a) suferă de boli cronice, certificate de medicul de familie, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;

b) a consimţit la adopţia propriului copil;

c) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope;

d) este decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-au fost interzise drepturile părinteşti ca pedeapsă complementară;

e) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unor infracţiuni contra persoanei, infracţiuni care aduc atingere unor relaţii privind convieţuirea socială sau cele care aduc atingere înfăptuirii justiţiei;

f) are un copil care beneficiază sau a beneficiat de o măsură de protecţie specială pentru motive imputabile părinţilor, cum ar fi abuzul, neglijarea sau orice formă de violenţă exercitate asupra copilului, cerşetoria etc.;

g) a depus cerere de eliberare a atestatului de adoptator/familie adoptatoare, cu excepţia situaţiei în care persoana sau familia face parte din familia extinsă;

h) locuieşte în fapt sau locuieşte şi gospodăreşte împreună cu părinţii copilului/copiilor pentru care urmează să se aplice măsura plasamentului, cu excepţia situaţiei în care mama este minoră, părinţii sunt persoane cu dizabilităţi sau suferă de boli psihice;

i) a fost asistent maternal şi i s-a retras atestatul din motive imputabile lui;

j) exercită temporar autoritatea părintească cu privire la persoana copilului, pe durata cât părinții sunt plecați în străinătate

Dosarul persoanei/familiei care solicită plasamentul unui copil cuprinde:

- Cerere

 - Aviz psihologic - pentru solicitanţi

 - Profilul psihologic al solicitantului / membrilor familiei - după caz

- Certificat de Cazier judiciar al solicitantului şi al persoanelor majore care locuiesc la domiciliu

- Copie şi original (pe care trebuie să-l prezinte pentru conformitate) după: Titlul de proprietate, contractul de închiriere sau orice alt document care atestă dreptul de proprietate sau folosinţă

- Declaraţie pe propria răspundere că nu se află în situaţiile prevăzute de lege referitoare la persoanele care nu pot primi copii în plasament

- Declaraţie pe propria răspundere referitoare la persoana/persoanele cu care solicitantul locuieşte (numele, prenumele, data naşterii şi gradul de rudenie - dacă este cazul)

- adeverinţă eliberată de medicul de familie care să prezinte o evaluare completă a stării de sănătate a solicitantului şi a persoanelor cu care acesta locuieşte

- Anchetă socială detaliată din care să reiasă: situaţia economică, condiţiile de locuit, comportamentul social al acestora

- Recomandări ale vecinilor/cunoscuţilor şi ale reprezentanţilor autorităţii publice locale de la domiciliul acestuia cu privire la comportamentul social al solicitantului

- Acte de stare civilă (C.N., C.I., Certificat de Căsătorie, Certificat de Deces, Livret de Familie, Sentinţă Civilă)

- Adeverinţe de elev pentru copiii din familie şi profil psihologic/caracterizare

- Adeverinţe de venit cu salariul şi funcţia / cupon pensie

- Certificat de încadrare într-un grad de handicap – dacă este cazul

- Contract cu familia - dacă este cazul

- Planul de recuperare pentru copilul cu dizabilităţi

- Certificat de expertiză şi orientare şcolară/profesională - dacă este cazul

Situația copiilor aflați în plasament este monitorizată periodic, iar familiile de plasament trebuie să răspundă solicitărilor reprezentanților DGASPC Argeș privind realizarea obiectivelor propuse pentru copil, completarea dosarului cu diferite documente și furnizarea corectă a informațiilor cerute.

Documente care trebuie depuse periodic (o dată la 6 luni), la dosarul copilului, după instituirea plasamentului:

- adeverință de la școală;

- caracterizare psihopedagogică;

- adeverințe medicale;

- adeverințe de venituri;

- alte documente solicitate de managerul de caz.

Familiile care primesc copii în plasament beneficiază de alocație de plasament în cuantum de 600 lei/lună. Pentru copii cu dizabilități alocația de plasament este de 900 lei/lună. Alocația se acordă de Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială Argeș în baza unei cereri și a documentației depuse la sediul AJPIS Argeș, situat în mun. Pitești, B-dul I.C. Brătianu, nr. 32, jud. Argeș.