COMISIA DE EVALUARE A PERSOANELOR ADULTE CU HANDICAP ARGEŞ

 

Informare privind procedura de contestare a certificatelor de încadrare în grad şi tip de handicap

 

COMPONENŢA COMISIEI:

Preşedinte: medic medicină generală Radu Carmen Claudia

Membrii:

Medic specialist medicină de familie: Alexe Daniela

Psiholog: Teodorescu Mirela Andreea

Asistent social: Ghiţulescu Nelida - Marinela

Reprezentant O.N.G.: Giulescu Ştefania Iulia

 

Secretar: Profeanu Cristina

 

PROGRAM DE LUCRU CU PUBLICUL

Luni - Joi : 8.00 - 14.00

Vineri        : 8.00 - 13.00

 

ADRESA:

Piteşti, Calea Drăgăşani , nr. 8, jud. Argeş, telefon : 0248/632051, fax : 0248/271220

 

ATRIBUŢIILE COMISIEI DE EVALUARE A PERSOANELOR ADULTE CU HANDICAP:

a) stabileşte încadrarea adultului în grad şi tip de handicap, în conformitate cu criteriile aprobate prin Ordinul comun al ministrului muncii, familiei și egalităţii de şanse şi al ministrului sănătății nr. 762/1992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap, cu modificările și completările ulterioare;

b) stabileşte perioada de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap, data ivirii handicapului și, după caz, orientarea profesională a adultului cu handicap, respectiv capacitatea de muncă, pe baza raportului de evaluare complexă elaborat de serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap;

c) stabilește măsurile de protecție a adultului cu handicap, în condițiile legii;

d) îl informează pe adultul cu handicap sau pe reprezentantul legal al acestuia cu privire la măsurile de protecţie stabilite şi obligaţiile ce-i revin;

e) reevaluează periodic sau la sesizarea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş încadrarea în grad şi tip de handicap, orientarea profesională, precum şi celelalte măsuri de protecţie a adulţilor cu handicap;

f) revocă sau înlocuieşte măsura de protecţie stabilită, în condiţiile legii, dacă împrejurările care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat;

g) promovează drepturile persoanelor cu handicap în toate activităţile pe care le întreprind;

h) soluţionează cererile privind eliberarea atestatului de asistent personal profesionist.

Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap Argeş îndeplineşte și orice alte atribuţii prevăzute de legislația în vigoare ori stabilite de Consiliul Judeţean Argeş, prin hotărâre, în condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare.

Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş este competentă să soluţioneze toate cazurile care privesc persoane adulte care solicită încadrarea în grad de handicap sau care necesită o măsură de protecție şi care au domiciliul sau reşedinţa în oricare din unitățile administrativ teritoriale din Judeţul Argeş.

În exercitarea atribuţiei privind încadrarea unei persoane adulte într-un grad de handicap, Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş analizează dosarul întocmit de Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap.

Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş eliberează certificate de încadrare în grad şi tip de handicap  potrivit  modelului de certificat prevăzut în anexa Hotărârii nr. 927/2016 pentru modificarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 430/2008 şi elaborează programul individual de reabilitare şi integrare socială.

În situaţia în care rezultatul evaluării complexe a unei persoane nu susţine încadrarea în grad de handicap, Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş are obligația de a motiva respingerea cererii persoanei.

În exercitarea atribuţiei privind orientarea profesională a unei persoane adulte cu handicap, Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş eliberează certificate de orientare profesională, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 a Metodologiei privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap aprobată prin H.G. nr. 430/2008.

Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap Argeş poate stabili următoarele măsuri de protecţie a persoanelor cu handicap:

a) admiterea în centre rezidenţiale sau de zi, publice ori public-private;

b) plasarea la asistent personal profesionist;

c) acordarea de servicii sociale la domiciliu, acolo unde este cazul .

Exercitarea atribuţiei privind informarea adultului cu handicap sau a reprezentantului legal al acestuia cu privire la măsurile de protecţie stabilite, se realizează prin secretariatul comisiei de evaluare.

Informaţiile privind modalitatea de încadrare în grad de handicap pot fi obţinute de la Secretariatul Comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap Argeş, de la Serviciul de evaluare complexă a persoanelor cu handicap, de la primăria de domiciliu sau de pe site-ul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş, de către orice persoană fizică sau juridică interesată.

Gradele de handicap sunt: uşor, mediu, accentuat şi grav cu asistent personal şi grav făra asistent personal.

Tipurile de handicap sunt: fizic, vizual, auditiv, surdocecitate, somatic, mintal, psihic, HIV/SIDA, asociat, boli rare.

Certificatul dă dreptul adultului cu handicap de a beneficia de dispoziţiile prevăzute de lege pentru gradul de handicap respectiv.

Comisia de evaluare eliberează certificatul de încadrare în grad şi tip de handicap şi elaborează programul individual de reabilitare şi integrare socială.Eliberarea certificatului este scutită de taxa de timbru.Încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de handicap se atestă prin certificat emis de către Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş.

Certificatele emise pot fi contestate de titularii acestora, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa de timbru judiciar.

Secretariatul Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş va îndruma petenţii către instanţa de judecată competentă, potrivit Legii nr. 448/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

Informarea adultului cu handicap sau a reprezentantului legal al acestuia cu privire la măsurile de protecţie stabilite, se realizează prin Secretariatul Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeş.

 

Procedura în cazul stabilirii măsurilor de protecţie a adultului cu handicap

În vederea admiterii în centre publice rezidenţiale, persoana cu handicap, ori reprezentantul legal al acesteia, va depune la registratura  Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia  Copilului Argeş o cerere, însoţită de următoarele documente:

1. Copie după :

- buletin de identitate /carte de identitate persoană asistată;

- certificat de naştere persoană asistată;

- certificat căsătorie persoană asistată, sau certificat de deces soţ/soţie,după caz,

- buletin de identitate/carte de identitate susţinător legal, copii fraţi/surori ale persoanei asistate.

2. Declaraţie notarială a aparţinătorului privind înmormântarea persoanei asistate  în caz de deces , plata contribuţiei lunare de întreţinere sau declaraţia persoanei asistate privind lipsa susţinătorilor legali,

3. Acte doveditoare privind veniturile persoanei asistate şi ale membrilor de familie:

- acte doveditoare privind veniturile, respectiv adeverinţe salariu, talon de pensie, adeverinţe de venit eliberate de organele financiare teritoriale,

- declaraţie pe proprie răspundere în cazul celor fără venituri,

- copii de pe hotărâri judecătoreşti sau contracte de vănzare –cumpărare prin care s-au stabilit obligaţii de întreţinere în favoarea sau în obligaţia persoanei asistate ,dacă este cazul,

- copii de pe hotărâri judecătoreşti ,după caz ,prin care cei care datorează plata contribuţiei lunare de întreţinere au stabilit obligaţii de întreţinere faţă de alte persoane.

4. Analize medicale :

- examen neuropsihiatric,

- examen pulmonar şi radiografia,

- adeverinţă medicală din care să reiasă că persoana asistată nu suferă de boli infecto-contagioase (medicul de familie)

- fişa de consultaţie de la medicul de familie al persoanei asistate (copie),

- Antigenul hepatitei B (HBs) şi C (HCv)

- H.I.V.

- V.D.R.L.

5. Scrisoare medicală de la medicul specialist,

6. Certificat de încadrare într-o categorie de personae cu handicap,

7. Ancheta socială privind situaţia persoanei asistate şi a familiei sale,

8. Dovada eliberată de Serviciul specializat al primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul ori reşedinţa persoana cu handicap ,prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu ori în cadrul altor servicii din comunitate.

Registratura Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş  va transmite comisiei de evaluare cererea persoanei solicitante, împreună cu documentele prevăzute anterior în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrare.

Comisia de evaluare verifică cererea şi documentele  şi soluţionează cererea, în termen de cel mult 15 zile de la data înregistrării dosarului.

Decizia comisiei de evaluare se redactează de către secretariatul acesteia în termen de cel mult 3 zile de la data la care a avut loc sedinţa comisiei de evaluare şi se comunică prin poştă, cu confirmare de primire, persoanei solicitante, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data redactării.

 

LEGISLAŢIE:

  • Legea nr.55/30.04.2014 pentru completarea alin. (2) al art.96 din Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

  • Legea nr.67/12.05.2014 pentru modificarea și completarea art.59 din Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

  • Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (**republicată**)(*actualizată*);

  • Legea 292/2011 a asistenţei sociale;

  • Legea 263/2010 privind sistemul public de pensii;

  • Legea nr. 136/2012 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.84/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 51/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative;

  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.84/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

  • Hotărârea de guvern nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

  • Hotărârea de guvern nr.89/2010 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.268/2007;

  • Hotărârea de guvern nr.927/2016 -modificarea Metodologiei privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap , aprobată  prin HG nr.430/2008;

  • Hotărârea de guvern nr.430/2008 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;

  • Ordinul nr.2.298/2012 privind aprobarea procedurii cadru de evaluare a persoanelor adulte în vederea încadrării în grad şi tip de handicap;

  • Ordinul nr.707/13.05.2014 privind modificarea și completarea anexei la Ordinul ministerului muncii, familiei și egalității de șanse și al ministrului sănătății publice nr.762/1992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psiho-sociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap;

  • Ordinul Ministrului Muncii, Familiei, şi Egalităţii de Şanse şi al Ministrului Sănătăţii Publice nr.762/1992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad de handicap, cu modificările şi completările ulterioare;

  • Ordinul 692/982/2013 privind modificarea cap.1 din anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse și al ministrului sănătății publice nr.762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap.