ASISTENTUL PERSONAL PROFESIONIST


Adultul cu handicap grav sau accentuat care nu dispune de spaţiu de locuit, nu realizează venituri ori realizează venituri de până la nivelul salariului mediu pe economie poate beneficia de îngrijirea şi protecţia unui asistent personal profesionist, conform Legii nr. 448/06.12.2006  privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap – republicată.

La nivelul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș (DGASPC), în structura Biroului Management de Caz pentru Adulţi și Monitorizare Servicii Sociale, funcționează Compartimentul Asistenți Personali Profesioniști, cu un număr de 24 posturi.

Pentru angajarea acestor persoane ca asistenți personali profesioniști se au în vedere condițiile și procedurile specificate în Anexă la H.G. nr. 548/2017 privind aprobarea condițiilor de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului personal profesionist, cu modificările și completările ulterioare, în care se menționează:

Dosarul de atestare trebuie sa cuprinda, pe langa cererea de atestare, si o serie de alte documente, precum:

a) copii de pe actele de stare civila;

b) copie de pe dovada absolvirii invatamantului general obligatoriu corespunzator prevederilor legale in vigoare la data absolvirii studiilor;

c) o scurta prezentare a sa, precum si a persoanelor cu care locuieste, mentionand numele si prenumele, data nasterii acestora si gradul de rudenie/tipul de relatie cu solicitantul, precum si acordul din partea fiecarei persoane adulte cu care locuieste pentru activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare;

d) adeverinte medicale privind starea de sanatate, eliberate de medicul de familie, atat pentru solicitant, cat si pentru persoanele cu care locuieste;

e) copie de pe titlul de proprietate/coproprietate sau de pe contractul de inchiriere sau comodat al locuintei, pe o durata de minimum 3 ani, cu o camera separata pentru persoana/persoanele care urmeaza a fi ingrijita/ingrijite;

f) declaratie pe propria raspundere, in forma autentica, a coproprietarului/coproprietarilor sau a proprietarului, in cazul inchirierii sau al comodatului, privind acordul ca solicitantul sa desfasoare activitatea de asistent personal profesionist;

g) copie de pe certificatul de calificare sau de pe certificatul de competente profesionale ca asistent personal profesionist.

Evaluarea indeplinirii conditiilor necesare pentru atestare a fost realizata de Serviciul de Evaluare Complexa a Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul DGASPC Argeș, în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii solicitantului.

Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Argeș a analizat Raportul de evaluare intocmit de Serviciul de Evaluare Complexa a Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul DGASPC Argeș in vederea atestarii ca asistent personal profesionist, a audiat solicitantul/alte persoane și a aprobat cererea de atestare, emițând atestatul.
Îngrijirea şi protecţia adulţilor cu handicap grav sau accentuat de către asistentul personal profesionist se fac pe baza deciziei comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap din cadrul DGASPC Argeș.
Opinia adultului cu handicap grav sau accentuat se va lua în considerare la luarea deciziei referitoare la stabilirea asistentului personal profesionist.
Contractul de muncă al asistentului personal profesionist se încheie de către D.G.A.S.P.C. Argeş.
Monitorizarea şi controlul activităţii de îngrijire şi protecţie a adulţilor cu handicap grav şi accentuat de către asistentul personal profesionist se fac de D.G.A.S.P.C. Argeş.

Asistentul maternal care îngrijeşte copilul cu handicap grav sau accentuat până la vârsta majoratului poate opta să devină asistent personal profesionist.

Pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat aflat în îngrijirea şi protecţia asistentului personal profesionist se acordă sumele necesare acoperirii cheltuielilor lunare de hrană, echipament, cazarmament, materiale igienico-sanitare, precum şi sumele aferente acoperirii cheltuielilor de locuit.

Aceste sume se suportă din bugetul propriu al judeţului, pe a cărui rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa asistentul personal profesionist.

Cuantumul sumelor acordate se stabileşte prin hotărâre a consiliului judeţean, şi nu poate depăşi cuantumul cheltuielilor efectuate pentru adulţii cu handicap asistaţi în centrele rezidenţiale publice.


Pe perioada îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat, asistentul personal profesionist beneficiază de următoarele drepturi:
 

a) salariul de bază stabilit potrivit dispoziţiilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;

b) un spor de 15% calculat la salariul de bază, pentru suprasolicitare neuropsihică şi condiţii de muncă deosebite în care îşi desfăşoară activitatea;

c) un spor de 15% calculat la salariul de bază, pe perioada în care are în îngrijire şi protecţie cel puţin două persoane adulte cu handicap grav sau accentuat;

d) un spor de 25% calculat la salariul de bază, pe perioada în care are în îngrijire şi protecţie o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat, infectat cu HIV ori bolnav de SIDA.

(2) Asistentul personal profesionist beneficiază şi de alte drepturi, după cum urmează:

a) consiliere şi sprijin din partea specialiştilor de la direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ori a furnizorilor de servicii sociale, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin cu privire la îngrijirea şi protecţia persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat;

b) decontarea cheltuielilor de transport interurban, cazare şi masă, în cazul în care deplasarea se face în interesul adultului cu handicap grav sau accentuat, în condiţiile stabilite pentru personalul din sectorul bugetar;

c) transport urban gratuit, în condiţiile prevăzute la art. 23.

Pe perioada concediului de odihnă, angajatorul are obligaţia de a asigura persoanei cu handicap grav sau accentuat un înlocuitor al asistentului personal profesionist ori găzduirea într-un centru de tip respiro.

Asistentul personal profesionist are următoarele obligații principale:

  1. să participe anual la instruirea organizată de angajator;

  2. să semneze un angajament, ca act adiţional la contractul individual de muncă, prin care işi asumă răspunderea de a realiza integral planul individual de servicii al adultului cu handicap grav sau accentuat;

  3. să presteze pentru adultul cu handicap grav sau accentuat toate activităţile şi serviciile prevăzute în contractul individual de muncă, în fisa postului şi în planul individual de servicii;

  4. să trateze cu respect, bună-credinţă şi înţelegere adultul cu handicap grav sau accentuat şi să nu abuzeze fizic, psihic ori moral de starea acestuia;

  5. să comunice direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştință, orice modificare survenită în starea fizica, psihica ori socială a adultului cu handicap grav sau accentuat şi alte situaţii de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege.

Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către asistentul personal profesionist a obligaţiilor prevăzute de dispoziţiile legale în sarcina acestuia, precum şi a celor prevăzute în contractul individual de muncă atrage răspunderea disciplinară, civilă, ori, după caz, penală a asistentului personal profesionist, în condiţiile legii.

În activitatea de asigurare a îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat, asistentul personal profesionist are ca obiective:

  1. să sprijine și să încurajeze dezvoltarea autonomiei lor personale și a independenței și să le respecte demnitatea;

  2. să asculte și să încurajeze exprimarea opiniei lor;

  3. să asigure integrarea lor în familia sa, aplicându-le un tratament egal cu al celorlalți membri ai familiei;

  4. să încurajeze participarea la activități și programe de dezvoltare vocațională, educaționale, culturale sau sportive, de pregătire pentru viață independentă și altele vizând integrarea socială;

  5. să asigure protecția împotriva discriminării, abuzurilor și neglijării;

  6. să colaboreze cu alți specialiști, în interesul persoanei adulte cu handicap;

  7. să respecte programul individual de reabilitare și integrare socială și planul individual de servicii, standardele de calitate, precum și recomandările din rapoartele de monitorizare și control.