Conferința regională cu tema achizițiilor publice centralizate la nivel local


Luni, 17 octombrie, a avut loc conferința regională cu tema achizițiilor publice centralizate la nivel local, organizată de ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) în parteneriat cu Consiliul Județean Argeș


Luni, 17 octombrie, a avut loc conferința regională cu tema achizițiilor publice centralizate la nivel local, organizată de ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) în parteneriat cu Consiliul Județean Argeș.  

Scopul conferinței a fost acela de creștere a gradului de conștientizare în rândul autorităților contractante din județele Argeș, Dâmbovița, Prahova, Ialomița, Călărași, Giurgiu și Teleorman cu privire la beneficiile achizițiilor publice centralizate la nivel local, în cadrul proiectului SIPOCA 625 „Sprijin pentru implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților locale contractante".  

La eveniment au participat administratorul public al județului Marius Cristian Puiu, din partea Consiliului Județean Argeș, și președintele ANAP, Iuliana Feclistov, alături de o delegație de consultanți din consorțiul condus de EY.  

Unitățile centralizate de Achiziții Publice sunt utilizate frecvent în administrațiile naționale și locale din Uniunea Europeană de peste 15 ani, iar beneficiile funcționării acestora se referă la reducerea costurilor și a riscurilor de neconformitate față de legislația în vigoare, la gestionarea mai eficientă a procedurilor de achiziții publice și la obținerea unui nivel de calitate superior pentru bunurile și serviciile achiziționate.  

Pe parcursul conferinței au fost abordate teme precum: beneficiile achizițiilor centralizate, categoriile de achiziții publice care se pretează la centralizare pe plan local, modul de funcționare şi operare al unei unități de achiziții centralizate. De asemenea, au fost prezentate modificările legislative recente cu impact asupra achizițiilor publice.   

Ce este o unitate de achiziții centralizată (UCA) ?   

O organizație permanentă care acționează ca autoritate contractantă şi îndeplinește pe lanțul de aprovizionare al autorităților contractante beneficiare:  

# Fie rolul de "Angrosist" - Cumpără, depozitează şi revinde către alte autorități contractante.   

# Fie rolul de "Intermediar": Lansează sisteme dinamice de achiziții sau încheie acorduri-cadru în numele Autorităților Contractante.   

Ținta: -  Reformarea sistemului național de achiziții publice.  

Se dorește ca până în anul 2025 să se înființeze 7 organisme centralizate de achiziții publice locale ce vor fi instituite şi dotate cu instrumente operaționale şi know-how și să se stabilească categoriile exacte de bunuri/servicii/lucrări care vor face obiectul achizițiilor centralizate.  

Până acum au fost înființate 3 UCA pilot: Harghita, Sibiu, Timișoara, iar pentru alte 9 se acordă sprijin și consultanță pentru înființare.  

Avantaje şi beneficii:  

Impact pozitiv asupra prețului de achiziție, a costului achizițiilor şi a costurilor la nivelul autorităților contractante din comunitate. 

# Un preț mai bun și o calitate mai bună pentru bunurile şi serviciile achiziționate.  

# Reducerea costurilor la nivel de administrație și autoritate contractantă prin economii de scară.   

# Evitarea duplicări costurilor.   

# Creșterea puterii de cumpărarea a unității centralizate şi în consecință consolidarea puterii de negociere.  

# Uniformizarea gamei de produse şi servicii utilizate.  

Impact pozitiv asupra nivelului de specializare a profesioniștilor în achiziții. 

# Concentrare la nivel de unitate centralizată a expertizei în domeniul achizițiilor publice.  

# Gestionarea mai eficientă a procedurilor de achiziții publice și performanța mai ridicată a personalului implicat în derularea achizițiilor publice.  

# Un nivel ridicat de standardizare a cerințelor tehnice, a clauzelor contractuale și a tranzacțiilor și implicit un nivel ridicat de cunoaștere, înțelegere și interpretare a acestora în context.  

# O mai bună cunoaștere și schimb mai eficient de informații între specialiști în achiziții publice.  

Beneficii instituționale derivate din: 

# Reducerea probabilității de apariție a contestațiilor/litigiilor și reducerea efortului alocat solicitării acestora.  

# Posibilitatea de implementare a strategiilor de achiziții sustenabile, în contextul documentelor programatice la nivelul Uniunii Europene, datorită achiziționării la scară largă de articole durabile.  

# Îmbunătățirea capacității de monitorizare a performanței contractorilor și prevenirea unui comportament oportunist din partea acestora.  

Obiectivele principale:  

1. Generarea de economii de costuri la nivelul autorităților contractante care utilizează serviciile UCA, prin agregarea și standardizarea cererilor.  

2. Contribuția la eficientizarea achizițiilor prin furnizarea de servicii de achiziții centralizate.   

3. Sprijinirea autorităților contractante în realizarea achizițiilor în condiții de conformitate.  

Galerie foto: